Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
Siirry ylös
Sisäänkirjautuminen

Mercedes-Benzin uusi moottorisukupolvi tuotantoon

Uusi Blue Efficiency Power -moottorisukupolvi täyttää Euro 6 -vaatimukset . Uudet käsitteet polttoainetaloudelle, lujuudelle ja pitkäikäisyydelle. Ensimmäinen moniteräksinen nokka-akseli raskaan kaluston moottoreihin. Yli 60 miljoonaa testikilometriä. Tinkimätön tuotantotekniikka. Satojen miljoonien sijoitus uuteen ”synkronoituun tehtaaseen”.

​Mercedes-Benzin uusi moottorisukupolvi raskaaseen kalustoon tuotantoon Mannheimin tehtaalla

Daimler kuorma-autot esittelivät Mannheimin hyötyajoneuvojen moottoritehtaalla uuden raskaan sarjan moottorisukupolven. Mercedes-Benzin uusi moottoriperhe kuuluu Blue Efficiency Power -mallistoon. Tuotannon aloittaa 12,8-litrainen Mercedes-Benz OM 471 moottori, joka on kuusisylinterinen rivimoottori, kuten muutkin uudet moottoriversiot. Moottoriuutuudet tuovat uudet määritelmät polttoainetaloudellisuuteen. Erinomainen hyötysuhde on muun muassa ainutlaatuisen X-PULSE polttoaineen suihkutuksen ansiota, joka perustuu suihkutuspaineen säätömahdollisuuteen.
 

Uusi moottorisukupolvi täyttää Euro 6 päästömääräykset 

Uusi Mercedes-Benz OM 471 on ensimmäinen moottori luokassaan, joka täyttää tulevat Euro 6 -päästömääräykset. Euro 6 -luokitus vaatii oleellisesti pienemmät pakokaasupäästöt, varsinkin partikkeleiden ja typpioksidien osalta.
 
Uudet moottorit on varustettu edistyksellisellä pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmällä ja BlueTec -pakokaasujen puhdistustekniikalla. BlueTec -moottoritekniikkaa on käytetty Mercedes-Benzin moottoreissa menestyksellä jo kuusi vuotta. Blue Tec on pakokaasujen puhdistusmenetelmä, jossa käytetään AdBlue-lisäainetta, jota sekoitetaan pakokaasuihin puhdistustehon parantamiseksi. AdBlue-lisäaine muuttaa haitallisen typpioksidin harmittomaksi vedeksi ja typeksi SCR (selective catalytic reduction) katalysaattorissa. Mercedes-Benzin BlueTec-teknologia takaa parhaan mahdollisen palamisen ja sen avulla on saavutettu myös erityisen hyvä polttoainetaloudellisuus.
 

Myös common-rail järjestelmä on kehitetty uudelle tasolle 

Polttoaineen tehokas ja puhdas palaminen on parantunut uuden elektronisesti ohjatun common-rail järjestelmän ansiosta. Joustava polttoaineen suihkutustapahtuma saadaan aikaan uuden X-PULSE tekniikan ansiosta. Järjestelmä valvoo ja muuttaa tarpeen mukaan suihkutuspainetta, suihkutusaikaa ja suihkutettavan polttoaineen määrää. Näin saavutetaan polttoainetaloudellisuutta sekä hiljainen että ja pehmeä moottorin käynti.

 

Kuusisylinterinen rivimoottori on kompaktin kokoinen ja luja rakenteeltaan 

Mercedes-Benz OM 471 on pystyyn sijoitettu kuusisylinterinen rivimoottori. Moottori on pituudeltaan vain 1531 mm, joten se mahtuu hyvin esimerkiksi kuorma-auton ohjaamon alle.
 
Ensimmäistä kertaa on raskaan kaluston moottorissa käytetty nokka-akselissa kahta erilaista metallia. Itse akseli on sitkeää metallia ja kulutusrasituksella olevat nokat ovat kovempaa metallia. Puristussovituksella kiinnitetyt nokat on asennettu akseliin lämpökäsittelyn avulla. Uuden moottorin lohkon ja uudenlaisen yhtenäisen sylinterikannen lämpölaajeneminen vastaavat toisiaan. Yhtenäinen uudenlainen sylinterikansi mahdollistaa yläpuolisten nokka-akselien käytön ja antaa paremmat jäähdytysominaisuudet. Moottorissa ja kannessa on käytetty uudenlaista grafiittivalua.
 
Moottorin asymmetrinen pakokaasuahdin mahdollistaa nopeamman ahtimen reagoinnin pienillä moottorin pyörimisnopeuksilla. Moottorin vääntökäyrä onkin saatu erittäin tasaiseksi ja suuri vääntömomentti on käytössä jo 800 kierroksella.
 
Moottorista saadaan lähes täysi teho jo 1400 kierroksella minuutissa. Näin ollen normaalilla ajoalueella on käytettävissä entistäkin enemmän vääntöä. Tällä saavutetaan myös paras polttoainetalous. Kokonaistaloudellisuus on parantunut myös huikean, jopa 150 000 km huoltovälin ansiosta.
 
Raskaiden ja tehokkaiden kuorma-autojen segmentissä tämä moottori tarjoaa hyvän polttoainetalouden ja poikkeuksellisen lujan rakenteen sekä pitkän käyttöiän.
 

Yli 60 miljoonaa testikilometriä 

Suunnittelun peruste oli kehittää äärimmäisen kestävä ja luotettava moottori raskaaseen kuorma-autokäyttöön. Moottorilla on tähän mennessä jo ajettu yli 60 miljoonaa testikilometriä, jotka on suoritettu sekä maantiellä että testipenkissä. Maantietestit on tehty kaikissa ilmasto-olosuhteissa, Rovaniemen arktisesta talvesta Etelä-Afrikan kuumiin kesiin.
 

Tuotantoprosessissa on pyritty täydellisyyteen 

Satojen miljoonien eurojen sijoitus on vienyt Mannheimin moottoritehtaan tehokkuuden ja tuotannon laadun lähelle täydellisyyttä. Mercedes-Benzin tuotantoinsinöörit ovat nimenneet uudenlaisen tehtaan ”synkronoiduksi tehtaaksi”. Tämä tarkoittaa, että kolme tuotantovaihetta eli moottorin valu, koneistus ja asennuslinja toimivat yhtenä suurena tuotantoyksikkönä mahdollistaen tasaisen tuotannon virran ilman logistisia katkoksia.
 
Eri tuotannon vaiheet on sijoitettu mahdollisimman lähelle toisiaan ja tuotannon sisäiset toimituslinjat eri osille ovat mahdollisimman lyhyet. Kaikki tuotantoyksiköt ja asennuspisteet seuraavat myös toistensa tapahtumia. Edistyksellinen tuotantotekniikka on jatkuvassa laadunvalvonnassa ammattitaitoisten valvojien tarkkaillessa valvonnan täsmällisyyttä kaikkien kuviteltavien virheiden välttämiseksi.
 

Huippulaatu saavutetaan äärimmäisellä tarkkuudella 

Jo tuotantoketjun alkumilleistä on havaittavissa prosessin äärimmäinen tarkkuus. Mannheimin metallivalimoa pidetään yhtenä maailman parhaista. Sillä on erittäin hyvä tuottavuus ja pieni materiaalihävikki. Ensimmäisenä maailmassa on myös otettu käyttöön robottien hyödyntäminen vaativissa valuprosesseissa.
 

Mannheimin tehdas toimii maailmanlaajuisen verkoston keskuksena 

Mannheimin tehdas on Daimler-kuorma-autojen moottorituotannon maailmanlaajuisen toiminnan keskus. Mannheimin tuotantoon ja käytäntöihin tukeutuu kaikki maailmanlaajuinen valmistus. Mannheimin logistiikka ja laatuprosessi varmistaa osien ja komponenttien saatavuuden ja laadun ympäri maailmaa.






13.7.2011 12:00