Mercedes-Benz Sprinter- ja Vito -pakettiauton voit tilata etu-, taka- ja nelivetoisena. Kaikilla kolmella vetotavalla on omat erityispiirteensä.
Kokeneille pakettiautokuskeille eri vetotapojen ominaisuudet ovat varmasti tuttuja, mutta tiedätkö sinä, mikä näistä kolmesta vetotavasta soveltuu parhaiten omiin tarpeisiisi? Tässä muutama vinkki oikean vetotavan valintaan.
Etuveto
Harvoinpa pakettiautolla ajetaan täysin tyhjänä, mutta jos kuormasi ovat kevyitä, etuvetoinen pakettiauto tarjoaa tukevan vetopidon myös talvisissa olosuhteissa.
Kesällä 2018 julkistetun uuden etuveto-Sprinterin lastauskorkeus on 80mm takavetoista matalampi, ja samalla myös tavaratilan korkeuteen on mahdollista saada lisää pelivaraa. Kahdeksan senttimetrin korkeuseron tarjoamat hyödyt ovat merkittäviä, kun auton tavaratilaan ja sieltä pois noustaan esimerkiksi jakeluajossa kymmeniä kertoja päivässä.
Matalammalle lattialle nouseminen ja sieltä poistuminen rasittaa kuljettajaa selvästi korkeampaa alustaa vähemmän, ja lisäksi korkeassa tavaratilassa voi parhaimmillaan seistä selkä suorana. Tällöin esimerkiksi työkalujen tai muiden tavaroiden liikuttelu tavaratilassa on sujuvampaa sekä työskentelymukavuuden että työturvallisuuden näkökulmista.
Etuveto-Viton etuna on alhainen omamassa. Auton varusteista riippuen kantavuus(*) voi olla edeltävään mallisarjaan verrattuna jopa 120 kg suurempi.
Käyttöesimerkki 1: Aktiivinen jakeluajo tai tavarakuljetus, jolloin tavaroita siirrellään usein ja kuorman suuruus vaihtelee usein.
Käyttöesimerkki 2: Huoltoauto, jossa sisäkorkeudella ja suurella kantavuudella on merkitystä.
Takaveto
Takavetoinen pakettiauto on oiva valinta peräkärryn vetämiseen, jolloin ajoneuvon taka-akselille tulee lisäpainoa, mikä vahvistaa pitoa ja tasoittaa yhdistelmän painojakaumaa.
Takavetoinen pakettiauto on oikea valinta myös silloin, kun ajosuorite on erityisen raskas, eli ajat pitkiä matkoja ja/tai jatkuvasti painavalla kuormalla. Kuorma päällä auton taka-akselilla on jatkuvastii riittävästi painoa säilyttämään vetopito myös talvisissa olosuhteissa. Takavedon saat myös erikoispitkänä, jolloin kuormatilaa on suurimmassa Sprinter-mallissa jopa 17 kuutiota.
Takavedon puolesta puhuvat myös suuremmat kantavuudet jopa 5,5 tonnin kokonaismassaan asti sekä hieman etuvetoa ketterämpi kääntösäde.
Käyttöesimerkki 1: Vedät usein peräkärryä ja tarvitset reilusti kantavuutta
Käyttöesimerkki 2: Motocross-talli, joka tarvitsee tilaa sekä ihmisten että suurikokoisten tavaroiden kuljettamiseen.
Neliveto
Kun olosuhteet ja käyttötarve vaativat voimaa ja vääntöä, on nelivetoinen Mercedes-Benz Vito tai Sprinter sinun valintasi.
Jatkuvalla nelivedolla(*) varustettuna Vito etenee haastavissa olosuhteissa taka-tai etuvetoista paremmin. Voima jakautuu etu- ja taka-akselille suhteessa 45 : 55. Elektroninen 4ETS-nelivetoluistonestojärjestelmä jarruttaa liukkaalla tienpinnalla tarpeen mukaan juuri niitä pyöriä, joiden pito on riittämätön. Se välittää voiman automaattisesti pyörille, joiden alla on paras pito. Kaikki neliveto-Vitot toimitetaan aidolla 7G-Tronic-automaattivaihteistolla.
Neliveto-Sprinteriä odotetaan saapuvaksi Suomeen alkuvuodesta 2019, mutta tarkat tuotantoaikataulut ovat vielä avoinna. Neliveto-Sprinterin kytkettävä jokapyöräveto(*) parantaa vetoa erityisesti vaikeissa sääolosuhteissa tai huonolla tiellä ja antaa siten panoksen ajoturvallisuuteen ja ajodynamiikkaan. Vaativia käyttötarkoituksia varten on mahdollista tilata lisäksi alennusvaihde. Ensimmäistä kertaa myös nelivetoiseen Sprinteriin on saatavilla aito automaattivaihteisto 7G-TRONIC PLUS, jonka avulla vaihteiden vaihtaminen on miellyttävää ja polttonesteen kulutus alhainen.
Käyttöesimerkki 1: Huoltoauto, joka joutuu työskentelemään usein haastavissa ympäristöissä.
Käyttöesimerkki 2: Ambulanssit, joiden täytyy päästä kohteeseen luotettavasti ja nopeasti säällä kuin säällä