Uusiutuvaa energiaa tarvitaan jatkuvasti enemmän – ja siksi myös Silvastia ja Mercedes-Benziä

Kuljetusliike Ville Silvasti Oy on Pohjoismaiden suurin raskaiden ja ylimittaisten kuljetusten ja projektien erikoisosaaja. Iso osa toiminnasta liittyy tuulivoimaloiden osien kuljettamiseen, mikä vaatii paljon paitsi kuljettajilta myös kalustolta. Mercedes-Benz on osoittautunut
luottamuksen arvoiseksi.

Ville Silvasti, kuljetusyrittäjän poika, perusti oman kuljetusliikkeen vuonna 2002. Toiminta pyöri aluksi kahden auton ja kahden kuljettajan voimin.

-Alkuun kuljetimme pääasiassa murskausasemia ja maansiirtokoneita. Pikkuhiljaa homma alkoi painottua konepajateollisuuteen ja yhä vaativampiin kuljetuksiin. Kalustoa ja henkilöstöä kasvatettiin tarpeen mukaan. Vuonna 2007 kuvaan tulivat tuulivoimaloiden osat, ja nykyään ne muodostavat jo 80 % liikevaihdostamme, Ville Silvasti kertoo.

Tänä päivänä yritys toimii ympäri Eurooppaa ja sillä on omat toimipisteet kuudessa maassa. Työntekijöitä on n. 150 ja rekkoja n. 70. Actros L ja Arocs-kuorma-autojen lisäksi Mercedes-Benziltä on hankittu Vitoja erikoiskuljetusten ns. varoitusautoiksi.

Jopa 250 tonnin ja yli 80 metrin kuljetuksia.

Uusiutuvien energiamuotojen, kuten tuulivoiman, tarve kasvaa koko ajan. Kuljetusliike Ville Silvasti on nähnyt kasvun omassa liiketoiminnassaan.

-Tuulivoima tuli meillä aikanaan kuvaan hieman sattumalta. Aika nopeasti kuitenkin ymmärsimme sen mahdollisuudet myös oman bisneksemme kannalta. Isojen osien kuljettaminen vaatii erikoisosaamista ja -kalustoa, ja niitä meiltä löytyy molempia, Silvasti sanoo.

Mercedes-Benz tarjoaa Silvastin mukaan erinomaiset ratkaisut erikoisraskaisiin kuljetuksiin. Yritys hankki vähän aikaa sitten 10 Actros L ja Arocs-mallia, ja 15 uuttakin on jo tilauksessa. Molemmat mallit on suunniteltu raskaiden, pitkien ja monimuotoisten kappaleiden kuljettamiseen esimerkiksi runkorakenteen, akseliston ja jousituksen osalta.

-Meillä saattaa olla jopa 250 tonnin painoisia ja yli 80 metrin mittaisia kuljetuksia, joten vaatimukset vetoautoille ovat aikamoiset. Täysin valmiita ratkaisuja ei löydy keneltäkään, koska tarpeemme on niin spesifi esimerkiksi varoitusvalojen ja sähkölaajennusten osalta. Mercedeksellä on kuitenkin pisimmälle viedyt erikoisveturit. Ja se, mitä ei saada valmiina tehtaalta, tehdään Suomessa Vehon kanssa.

Actros L ja Arocs-malleissa on suuri polttoainesäiliö, akkuteline, hydrauliöljysäilö sekä lisäjäähdyttimet. Turbohidastinkytkimen avulla käytössä on hydraulinen liikkeellelähtökytkin ja primäärihidastin. Liikkeelle lähteminen onnistuu kytkintä kuluttamatta ja auton tarkka siirtely on helpompaa.

Mercedekseen ja Vehoon voi luottaa

Tuulivoimaloita rakennetaan – luonnollisesti – mahdollisimman tuulisille paikoille. Usein se tarkoittaa haastavia olosuhteita. Pelkästään kuorman saaminen perille vaatii paljon. Ja kun komponentteja sitten puretaan kuormasta ja asennetaan paikalleen, pitää olla tyyntä. Jos tuulee, ei auta kuin odottaa.

-On selvää, että olosuhteista riippumatta kuljetusten on pysyttävä aikataulussa. Mercedeksen laatu ja kestävyys ovat omaa luokkaansa ja se on meille äärimmäisen tärkeä kriteeri autonvalinnassa. Olennaista on myös autojen huolto- ja myyntipalveluiden toimivuus, koska autot ovat meille kaikki kaikessa. Vehon kanssa yhteistyö sujuu hyvin. Siellä tiedetään, mitä me tarvitsemme ja ollaan myös aina tavoitettavissa.

Kuljetusliike Ville Silvasti kuljettaa vuosittain valtavan määrän tuulivoimaloiden osia Suomessa ja muualla Euroopassa. Niillä rakennetuilla tuulivoimaloilla voidaan tuottaa ison ydinvoimalan verran sähköä.

-Se, että voimme olla kumppaneidemme kanssa mukana rakentamassa ympäristöystävällisempää maailmaa, on mahtava asia, Silvasti iloitsee.