Etsimme tulevaisuuden tekijöitä hyötyajoneuvojen huoltokorjaamoillemme ympäri Suomen.

Mitä me teemme?

Veho on suomalainen 1939 perustettu autokaupan yritys, joka toimii myös Ruotsissa ja Baltian maissa. Yhtiö perustettiin Mercedes-Benzin maahantuojaksi, ja merkki on edelleen toimintamme ydin. Veho on kumppani, joka tarjoaa monipuoliset liikkumisen palvelut ja kuljetusratkaisut henkilöautoista raskaisiin kuorma-autoihin. 

Mihin tähtäämme?

Tämän päivän auto on teknologian huipputuote. Huipulle tähtäämme myös palveluittemme ja koko toiminnan kehittämisessä digitaalisessa ajassa. Tulevaisuuden tavoitteenamme on entistä enemmän olla kestävän liikkuvuuden ratkaisuja tarjoava yritys.

Liikkuminen jättää aina jäljen: jäljen ympäristöön, jäljen tunteisiin ja muistoihin.

Kestävä ja vastuullinen toiminta punnitaan teoissa. Asiakkaiden tyytyväisyys, henkilöstön hyvinvointi ja mahdollisimman vähäinen kuorma ympäristölle – näitä mittaamme jatkuvasti. Tällä matkalla emme ole koskaan perillä, vaan sitoutuneita jatkuvaan parantamiseen.

Tutustu meihin

Jesse Jokitalo, huoltoautomekaanikko, Veholainen vuodesta 2007

Jesse Jokitalo, huoltoautomekaanikko, Veholainen vuodesta 2007

Millaisia ominaisuuksia toivot uusilta työkavereiltasi?

Nämä hommat oppii vain tekemällä. Halu autojen kanssa touhuamiseen pitää olla vahva, ja pitää olla halua kehittyä. Nykyään ei oikein riitä, että osaa autoista vain yhden asian. Työssä auttaa paljon, jos tietää mahdollisimman paljon kaikesta siitä, mitä ajoneuvon etu- ja takapuskureiden välissä on.

Parasta tässä työssä ovat hyvät työkaverit, joiden tuen varaan voi aina laskea, ja asiakkaat, joiden ansiosta tätä työtä jaksaa tehdä vuodesta toiseen.

Miten Veho huolehtii henkilöstön osaamisesta ja hyvinvoinnista? 

Saamme koulutusta sekä Veholta että Mercedes-Benziltä, meillä on Vantaalla uusi ja moderni huoltokoulu. Koulutukseen on selkeä prosessi, ja uutta täydentävääkin koulutusta on saatavilla lähestulkoon niin paljon kuin vain haluaa ja jaksaa.

Vehon ja Mersun brändit ovat todella vahvoja ja kiinnostavia, joka on minulle merkityksellinen asia. Veho on myös ihmisläheinen työnantaja, henkilöstöstä halutaan oikeasti pitää hyvää huolta. Yhdentoista Veho-vuoteni aikana kukaan meidän osastoltamme ei ole ottanut lopputiliä, se kertoo paljon yhteishengestä. Hengailemme paljon myös vapaa-aikana, on saunailtoja ja sellaista. Kyllä tämä on paras työporukka, jossa minä olen koskaan ollut.

Kerro työvälineestäsi, jolla kuljet ja teet töitä.

Normalissa työvuorokierrossa teen kolme viikkoa töitä korjaamolla ja viikon autolla. Huoltoauto, jolla kuljen, on Mercedes-Benz Sprinter. Auto on varustettu kattavin telematiikkayhteyksin ja korjaamotason varustein. Näen suoraan autosta varaosien sen hetkiset saatavuustiedot ja sijainnit. Kun asiakas soittaa palvelunumeroomme, annamme arvion huoltoauton saapumisajasta ja pyrimme sen hetkisen tiedon perusteella varaamaan tarvikkeita ja varaosia korjauksen suorittamiseksi. Matkaan lähdetään heti, kun keikka tulee. Olemme asiakkaan luona keskimäärin n. tunnin sisällä palvelupyynnöstä.

Tässä työssä pärjätäkseen täytyy olla kätevä käsistään ja päästään sekä syvästi kiinnostunut kaikesta tekniikasta. Huoltoautoon päätyy osaavia ja kielitaitoisia kavereita. Vastuuta on myös paljon, mutta se pitää mielen virkeänä.

Millainen on ammattiautoilun tulevaisuus huollon näkökulmasta?

Hyvä kysymys, mutta näyttäisi siltä, että tulevaisuudessa auton lähettämät ennakkoivat huoltotiedot lisääntyvät entisestään. Se tarkoittaa sitä, että meiltä ehditään olla useammin yhteydessä asiakkaaseen jo ennen kuin auto ilmoittaa huoltotarpeistaan tai siihen tulee vika. Asiakkaalle se tarkoittaa parempaa ja vaivattomampaa palvelua.

Mari Ketola, työnjohtaja, Veholainen vuodesta 2008

Mari Ketola, työnjohtaja, Veholainen vuodesta 2008

Millaiset kollegat sinulla on Veholla, ja millainen on työilmapiiri työpaikallasi?

Täällä ajatellaan oikeasti työkaveria. Emme kulje täällä laput silmillä, vaan pystymme tunnistamaan kiireessäkin sen, jos joku työkaveri on avun tarpeessa. Se on ihailtavaa. Työilmapiiri on ylipäätään hyvä, ja tarvittaessa pystymme huumorilla paikkaamaan monta huonompaa tai kiireisempää työpäivää.

Ensimmäisinä hyvän veholaisen ominaisuuksina tulevat mieleen avoimuus ja reippaus. Asiakkaat ovat kiireisiä, ja heidän leipänsä on kiinni siitä, että teemme työmme hyvin. Siksi aito halu palvella asiakkaita on meille erittäin tärkeä asia.

Mikä on parasta työssäsi työnjohtajana? 
Työn vaihtelevuus, samanlaista päivää ei ole. On aina yhtä ilahduttavaa nähdä tyytyväinen asiakas. Pääsen myös vaikuttamaan omaan työhöni ja laadukkaaseen tekemiseen aika paljon.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, joten työnjohtajan roolissa on tärkeää näyttää itse esimerkkiä ja muistaa kohdella kaikkia tasapuolisesti ja reilusti.

Millainen Veho on työnantajana?
Työvälineemme ovat aina ajan tasalla. Se tekee arjestamme sujuvampaa ja säästää aikaa. Veho myös kouluttaa paljon työntekijöitään, joten pysymme ns. ajan hermolla muuttuvassa automaailmassa.

Lisäksi Veho todella panostaa asiakastyytyväisyyteen, mikä on ehdoton ehto, että meillä kaikilla täällä on töitä. Mielestäni tulevaisuutemme näyttää oikein valoisalta.