Pohjoismaiden suurin hyötyajoneuvokeskus avasi ovensa – Veho Vehkala yhdistää ammattiautoilijoiden palvelut saman katon alle

Vehon uusi hyötyajoneuvokeskus on avautunut tänään 1. joulukuuta Vantaan Vehkalassa. Pohjoismaiden suurin hyötyajoneuvopalveluiden keskittymä tarjoaa niin myynti-, huolto-, vuokra-, pesu- kuin katsastuspalvelutkin – viihtyisiä asiakastiloja unohtamatta. Uusi keskus palvelee laajasti Vehon ammattiasiakkaita koko eteläisessä Suomessa.

Noin 12 000 neliömetrin suuruinen hyötyajoneuvokeskus keskittyy Mercedes-Benz-hyötyajoneuvojen myynti-, huolto- ja korjaustoimintoihin ja tarjoaa palvelut vaativankin ammattiautoilijan käyttöön. Saman katon alta löytyvät myös vuokra-ajoneuvot, katsastuspalvelut ja ympärivuorokautisesti käytössä oleva raskaan kaluston pesuhalli. Keskeinen sijainti Kehä III:n varressa, Valtatie 3:n kupeessa, sekä tilava kymmenen hehtaarin piha-alue varmistavat mutkattoman saapumisen raskaalle kalustolle.

Varte Oy:n Veholle urakoima rakennushanke on edennyt ripeästi ja aikataulussa: peruskivi muurattiin syyskuussa 2020 ja hyötyajoneuvokeskus oli muuttovalmis vain reilua vuotta myöhemmin marraskuussa 2021. Lopputulos on mittakaavassaan poikkeuksellinen paitsi Suomen myös Pohjoismaiden tasolla. Lommilan ja Ylästön toimintojen siirryttyä Vehkalaan keskuksessa työskentelee nyt yli 50 huoltoasiantuntijaa ja kaikkiaan noin 140 autoalan ammattilaista. Uusi sijainti tehostaa merkittävästi myös varaosalogistiikkaa, ja varaosia toimitetaan paikalle jatkuvasti kahden tunnin välein.

Viime vuosina Veho on panostanut voimakkaasti asiakaspalveluun ja oman, koko maan kattavan myynti- ja huoltoverkostonsa kehittämiseen.

”Ajoneuvokannat ovat kehittyneet positiivisesti koko maassa, ja asiakkaidemme tarpeet ovat muuttuneet. Haluammekin hyötyajoneuvoliiketoiminnassa panostaa asiakkaidemme ajoneuvojen elinkaaren hallintaan, ja olemme investoineet määrätietoisesti uusiin toimitiloihin, nykyaikaisiin ja turvallisiin työvälineisiin sekä henkilöstön koulutukseen”, kertoo Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen.

 

Ennakointia ja helpotusta ammattiautoilijan arkeen

Vehkalan hyötyajoneuvokeskuksen rakennustyössä vastuullisuus ja ympäristöarvot ovat olleet keskeisessä roolissa, ja kestäviä energiaratkaisuja on haettu muun muassa maalämmön, viherkaton ja uusiutuvaa energiaa tuottavien aurinkopaneelien avulla. Tilojen suunnittelussa on katsottu tulevaisuuteen myös varautumalla sähköautoistumiseen.

”Kuorma- ja linja-autoille tulee latauspisteet ja linja-autoille sähköautojen oma huoltotila, jossa pystymme työskentelemään turvallisesti myös ajoneuvojen katolla olevien akkujen kanssa”, kertoo Vehon huoltopäällikkö Timo J. Juvonen.

Kestävämpään liikkumiseen ohjaa myös kuorma-autoihin asennettava Uptime-järjestelmä, joka seuraa jatkuvasti auton ja siihen kytketyn perävaunun tilaa ja antaa konkreettisia toimintasuosituksia. Uptime-järjestelmän avulla kaluston kunnossapito- ja korjaustarpeet tulevat ilmi jo aikaisessa vaiheessa, mikä estää vakavien vaurioiden syntymisen. Kuljettajalle etsitään sopivin korjaamoratkaisu jo ennen kuin ongelma ehtii realisoitua ja auton seisokkiajat lyhenevät. Tällä hetkellä Vehon Uptime-seurannassa on jo 1 000 ajoneuvoa ympäri Suomea.

Vehkalan hyötyajoneuvokeskuksessa on panostettu myös arjen asiointiin. Omaa ajoneuvoa odotellessaan asiakkaan ei enää tarvitse istuskella hallissa, vaan tarjolla on hiljaiset odotus- ja rentoutumistilat, joissa voi tehdä töitä – tai jopa nukkua.

”Asiakkaamme ovat ottaneet palvelut todella positiivisin mielin vastaan. Jo tässä vaiheessa on käynyt selväksi, että kysyntää tällaiselle monipuoliselle hyötyajoneuvokeskukselle riittää”, Juvonen sanoo.