eTalk! Hyötyajoneuvojen tie tulevaisuuteen

eTalk!-virtuaalitapahtuma 7.5.2024

eTalk! saa jatkoa maksuttoman virtuaalitapahtuman muodossa, jossa asiantuntijamme kertovat, miten sähköistyminen muuttaa tavaroiden ja ihmisten liikuttamista. Tapahtumassa käydään läpi murrosta ja sen mahdollisuuksia niin toimialan kuin asiakkaidenkin näkökulmasta, sekä käsitellään sitä miten ajoneuvokaluston sähköistäminen toimii. Lisäksi esittelemme tarjontaamme, joka kattaa sähköisten hyötyajoneuvojen ohella kaiken, mitä tarvitset niiden käyttöön ja ylläpitoon.

Ohjelma

  • Katsaus ammattiliikenteen sähköistymiseen
  • Asiakasnäkökulma sähköistymiseen
  • Miten siirtyä sähköön?

Tähti näyttää tietä ammattiliikenteen sähköistymiselle

Maailma pyörii yhä enemmän sähköllä. Hyötyajoneuvojen sähköistymistä vauhdittavat niin ympäristölliset kuin taloudellisetkin syyt. Suomi pyrkii puolittamaan liikenteen CO2-päästöt vuoteen 2030 mennessä (vrt. 2005). Tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii kuitenkin konkreettisia ratkaisuja, ja juuri sellaisia Veho ja Mercedes-Benz haluavat tarjota. eTalk! 2023 -tapahtumakiertue toteutettiin marraskuussa ja sen aikana Veho ja Mercedes-Benz kiersivät Suomea sähköisten hyötyajoneuvojen kanssa näyttämässä ja kertomassa alan yrittäjille ja toimijoille, kuinka tavaroiden ja ihmisten liikuttaminen muuttuu.

Sähköisen liikkuvuuden sanastoa

ZEV: Zero Emission Vehicle
Paikallisesti päästötön ajoneuvo, joka ei synnytä lainkaan päästöjä ajettaessa.

BEV: Battery Electric Vehicle
Täyssähköinen ajoneuvo, jossa on pelkästään sähkömoottori. Moottori saa virran korkeajänniteakusta, joka ladataan ulkoisesta sähkönlähteestä.

ICE: Internal Combustion Engine
Polttomoottoriajoneuvo, jonka moottorissa käytetään jotain palavaa ainetta, esimerkiksi bensiiniä tai dieseliä.

xEV: x Electric Vehicles
Täyssähköinen ajoneuvo tai hybridi, jossa on polttomoottorin lisäksi joko ladattava tai itselataava sähkömoottori.

AC-lataus
Vaihtovirtalataus, jossa auton sisäinen laturi muuttaa virran tasavirraksi ja syöttää auton akkuun.

DC-lataus
Tasavirtalataus eli pikalataus, jossa virta syötetään suoraan auton akkuun.

HPC-lataus: High Power Charging
Suurteholataus tasavirralla jopa 150-350 kW teholla, joka on moninkertainen tavallisiin pikalatauslaitteisiin verrattuna.

MCS: MegaWatt Charging
Megawattilataus tasavirralla ja yli 1 MW teholla, jolla esim. eActros 600:n pikalataus 20-80 % onnistuu parhaimmillaan n. 30 minuutissa.

eFuel: Synteettinen polttoaine
Ei-fossiiliset polttoaineet, joiden valmistukseen käytetään hiilidioksidia tai hiilimonoksidia yhdessä vedyn kanssa.

TCO: Total Cost of Ownership
Elinkaarikustannukset, eli esimerkiksi kuorma-auton hankkimisen, käyttämisen ja huoltamisen kustannukset.

Täyssähköautojen julkinen lataaminen

Sähköautojen julkinen latausinfra kehittyy. Tänä vuonna on myönnetty EU-rahoitusta peräti 30:lle raskaan kaluston latauspisteelle. Vauhdittajana toimii osaltaan EU:n AFIR-asetus (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), jonka tavoitteena on varmistaa riittävä määrä latauspaikkoja niin yksityisten autoilijoiden kuin yritystenkin tarpeisiin.

Asetuksen mukaan henkilöautoille ja alle 3,5 tonnia painaville kuorma-autoille täytyy löytyä latausasemia pääteiltä vähintään 60 kilometrin välein vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuodesta 2025 alkaen sama koskee myös yli 3,5 tonnin kuorma-autojen latausasemia siten, että koko verkon laajuinen kattavuus saavutetaan 2030 loppuun mennessä. Lisäksi latausasemia on asennettava valvotuille pysäköintialueille ja kaupunkisolmukohtiin.

Hyötyajoneuvojen akkuturvallisuus

Mercedes-Benz käyttää kuorma-autoissaan NCM- ja LFP-akkuteknologiaa. NMC tarjoaa suuremman energiatiheyden eli suorituskyvyn, kun taas LFP varastoi paremmin energiaa. Turvallisuuden kannalta molemmat ovat hyviä. NMC-akussa oikosulun aiheuttaman tulipalon riski on äärimmäisen pieni, ja esimerkiksi uudessa eActros 600 -mallissa käytettävässä LFP-akussa paloriskiä ei ole lainkaan, sillä sen kennot eivät kuumene eivätkä siten myöskään ruoki paloa. Myös sähköiskun riski on olematon. Vaikka jännitetaso on korkea, akkujen suojaus on erinomainen ja jännitteet katkeavat tarvittaessa kokonaan.

Markkinoiden laajin sähköisten hyötyajoneuvojen mallisto

Oli kyse sitten ihmisten tai tavaroiden liikuttamisesta, meiltä saat siihen sopivan ratkaisun. Mercedes-Benzin sähköisten hyötyajoneuvojen mallisto on markkinoiden laajin, ja se sisältää paketti- ja kuorma-autoja kaikkiin tarpeisiin.

Täyssähköiset pakettiautot

Tutustu täyssähköisten pakettiautojen latausmahdollisuuksiin

Valitsemalla meiltä täyssähköisen Mercedes-Benz-pakettiauton, saat tehokkaat ja vaivattomat latausratkaisut.

Täyssähköiset kuorma- ja linja-autot

Tutustu täyssähköisten kuorma-autojen latausmahdollisuuksiin

Valitsemalla meiltä täyssähköisen Mercedes-Benz-kuorma-auton, saat tarpeisiisi räätälöidyn avaimet käteen -latausratkaisun.

Sähköiset tuoteuutuudet

Uudet eSprinter ja eActros 600 – tulossa pian

Täyssähköisten kuorma-autojen ja pakettiautojen mallisto laajenee. Uusi eSprinter on tulossa myyntiin 2024. Luvassa on Mercedes- Benzin monipuolisin ja tehokkain täyssähköpakettiauto. Ennakkotietojen mukaan mallin toimintamatka on jopa yli 400 km.

Kaukoliikenteeseen suunniteltu eActros 600 tarjoaa yhdellä latauksella jopa 500 km toimintamatkan. Näin lataus riittää siihen 4,5 tunnin ajoaikaan, jonka kuljettaja voi ajaa ennen lakisääteistä taukoa. Kun lataaminen ajoittuu taukoon, se ei hidasta matkantekoa. Pikalataus 20-80 % onnistuu parhaimmillaan alle 30 minuutissa yhden megawatin teholla. 

eVans-ekosysteemi pakettiautoille

Tarjoamme täyssähköisten pakettiautojen lisäksi kaiken, mitä tarvitset niiden liikkeellä pitämiseen. Käytössäsi on kattava eVans-ekosysteemi, joka sisältää mm. lataus- ja huoltopalvelut.

eConsulting-palvelu kuorma-autoille

Teemme sähköisiin kuorma-autoihin siirtymisen mahdollisimman helpoksi. eConsulting-palvelu auttaa niin sopivan kaluston suunnittelussa kuin autojen käyttöönotossa ja varsinaisessa käytössäkin.