Uusi Actros on vuoden kuorma-auto 2020: ”Valintaa osattiin odottaa”

Eurooppalaiset hyötyajoneuvoihin erikoistuneet toimittajat valitsivat uuden Mercedes-Benz Actrosin vuoden kuorma-autoksi 2020. Mercedes-Benz Kuorma-autojen myyntijohtaja Jouni Kummalan mukaan palkinto on ansaittu.

- Osasimme odottaa tätä valintaa. Olemme tienneet jo edellisen mallisarjan aikana, että Actrosin kokonaistaloudellisuus on vahva pitkien huoltovälien ja pienen polttoaineen kulutuksen ansiosta. Uuden Actrosin huoltovälit pysyvät aiempaan tapaan hyvinä, ja lisäksi polttoaineen kulutus paranee entisestään uusien avustinjärjestelmien myötä, Kummala kuvailee.

Kokonaan uusi aikakausi käännetään Kummalan mukaan turvallisuusasioissa.

- Työ turvallisuusasioiden hyväksi aloitettiin Daimlerilla jo 90-luvulla, ja nyt vuonna 2019 kaikki matkan varrella kehitetyt järjestelmät on lyöty yhteen autoon, jonka lopputuloksena uusi Actros on taloudellisuuden lisäksi myös markkinoiden ylivoimaisesti turvallisin auto. Esimerkiksi Mercedeksen Active Brake Assist 5-hätäjarruavustin on markkinoiden ainoa hätäjarrutusjärjestelmä, joka havainnoi myös kevyen liikenteen. Kovin konkreettisia kokemuksia meillä ei vielä sen toiminnasta ole, ja toivottavasti ei koskaan tulekaan, sillä sen arvon ymmärtää vasta läheltä piti -tilanteen osuessa kohdalle.

Uudesta Actrosista saatu asiakaspalaute on ollut erittäin positiivista, sanoo myyntijohtaja Jouni Kummala.
Uudesta Actrosista saatu asiakaspalaute on ollut erittäin positiivista, sanoo myyntijohtaja Jouni Kummala.
Multimedia Cockpit -ohjaamo on moderni ja digitalisoitu.
Multimedia Cockpit -ohjaamo on moderni ja digitalisoitu.
MirrorCam-peilikameroiden kuvakulma on erittäin laaja.
MirrorCam-peilikameroiden kuvakulma on erittäin laaja.

MirrorCam-peilikameroiden monet hyödyt

Actrosin näkyvin ja eniten puhuttanut innovaatio ovat MirrorCam-peilikamerat, jotka korvaavat perinteisen peiliratkaisun. Perinteisen ulkopeilin tilalle on asennettu pieni kamera, ja sisälle ohjaamoon on sijoitettu näyttö. Virtaviivainen peiliratkaisu takaa paremman näkyvyyden lisäksi Daimlerin mukaan 1,4 prosenttia pienemmän polttoaineen kulutuksen.

- Asiakaspalaute on yhdellä sanalla sanoen hyvää. Auton lanseerauksen aikaan moni oli sitä mieltä, ettei peilikameroiden kanssa voi tehdä töitä ollenkaan. Nyt kun asiakkaamme ovat päässeet käyttämään niitä arjessaan, he sanovat, etteivät vaihtaisi niitä enää mihinkään.

- Asiakkaat ovat kehuneet, että pimeällä peileistä näkee aiempaa paremmin, kuva on tasalaatuinen myös vaihtelevissa sääolosuhteissa ja peilikamera pysyy puhtaana hyvän suojauksen ja lämmityksen ansiosta.

Yksi arkinen mutta merkittävä hyöty on Kummalan mukaan noussut esiin terminaalilaituriin peruutettaessa.

- Perinteisellä peiliratkaisulla laiturin kirkkaat valot saattavat sokaista koko näkökentän, mutta peilikamera ei reagoi valoon mitenkään.

Tehdasasenteinen kameraratkaisu HCT-yhdistelmiin

MirrorCam-peilikameroiden myötä kuljetusyrittäjä voi myös välttyä turhilta lisäkustannuksilta. Uusien 34,5-metristen HCT-yhdistelmien määräykset edellyttävät laajaa näkyvyyttä taakse, ja siksi autoihin tarvitaan usein jälkiasenteiset kameraratkaisut, jotta näkyvyys sivuille ja taakse täyttää tarvittavat pykälät.

- Mercedeksen MirrorCam-ratkaisu täyttää nämä vaatimukset suoraan tehdasvalmisteisena, eikä jälkiasenteista järjestelmää tarvita. Sen mahdollistaa perinteistä peiliratkaisua laajempi kamerakulma.

- Yksi asiakkaita positiivisesti yllättänyt hyöty on myös hiljaisempi ohjaamo. He ovat hämmästelleet auton suhinatonta ohjaamoa ja hetken pohdittuaan löytäneet syyn peileistä.